عکس وبیوگرافی مسعود ده نمکی
اینجا همه چی درهمه...
به نام خدا

 
 مسعود ده‌نمکي ، متولد سال 1348 در آذربايجان شرقي شهرستان اهر است. ده‌نمکي در دانشگاه علوم سياسي درس خوانده است و با نگاهي به پيشينه او مي توان به اين نکته پي‌برد که او هميشه به ماسائل سياسي علاقمند بوده است اما در کنار فعاليت‌هاي سياسي به فرهنگ و هنر هم روي خوش نشان داده است.

او قبل از اينکه فيلمسازي را تجربه کند، دنياي مطبوعات را آزموده و نشرياتي مانند شلمچه ، جبهه و صبح را منتشر کرده است.

ده‌نمکي مدعي است که در اين نشريات هم حرف حق را مي‌گفته به همين دليل اين نشريات هميشه مورد غضب دولتمردان بوده و کار حتي به توقيف هم کشيده شده است.

ده‌نمکي از سال 82 فيلمسازي را با ساخت فيلم مستند «فقر و فحشا» تجربه کرد. او هميشه گفته است که اين فيلم يکي از متفاوت‌ترين مستنداتي است که در بعد از انقلاب ساخته شده است، مستندي که از دل واقعيت بيرون آمده براي همين نتوانسته نه در سينما و نه در تلويزيون اکران عمومي شود.

ده‌نمکي در گفتگوهاي مختلف عنوان کرده است که فيلم فقر و فحشا يک فيلم اجتماعي ، انتقادي است به همين دليل کسي جرات نمايش آن را ندارد البته وي چنين ادعايي را درباره فيلم «کدام پيروزي کدام استقلال» هم دارد.

ده‌نمکي اين فيلم را هم فيلمي کاملا نقادانه درباره وضعيت‌هاي مختلف اجتماعي مي‌داند.

وقتي در سال 86 ده‌نمکي اولين فيلم بلند سينمايي خود با نام اخراجي‌ها را ساخت و آن را در جشنواره فيلم فجر به نمايش گذاشت، همه از نوع ساختار و فيلمنامه اين فيلم تعجب کردند.

ده‌نمکي براي اولين بار در سينماي بعد از انقلاب يک عده لمپن و دزد را به تصوير کشيده بود که راهي جبهه مي‌شدند و در آنجا برخي از آنها متحول مي‌شوند.

نگاه طنزي که ده‌نمکي براي اين فيلم انتخاب کرده بود و موضوع آن واکنش‌هاي مختلف را برانگيخت و عده‌اي شديدا به آن اعتراض کردند.

ده‌نمکي در اخراجي ها براي اولين بار در سينماي کمدي بعد از انقلاب از الفاظ و ديالوگ‌هايي استفاده کرد که کمتر فيلمسازي در آثار خود مي‌توانست از آنها استفاده کند. از همين زمان بود که اين گفته دهان به دهان چرخيد که ده‌نمکي تنها فيلمسازي است که مي‌تواند از خطوط قرمز عبور کند و اين «رانت» فقط در اختيار اوست.

هرچند خود ده‌نمکي هيچ‌وقت اين ادعا را قبول نکرد.

با همه اينها فيلم اخراجي‌ها در اکران عمومي چنان به موفقيت در گيشه دست پيدا کرد که ده‌نمکي تصميم گرفت اخراجي‌هاي 2 را نيز بسازد و با اکران اين فيلم ، رکورد فروش در سينماي ايران را چنان جابجا کند که فروش اخراجي‌ها به يک پديده تبديل شود.

با اين سابقه ده‌نمکي تصميم گرفت شانس خود را در زمينه سريال‌سازي هم بيازمايد.

به همين دليل ساخت سريال «دارا و ندار» را براي نوروز شبکه تهران به عهده گرفت؛ سريالي که فيلمنامه اوليه آن را خشايار الوند و رضا مقصودي نوشته بودند اما ده‌نمکي براي اين‌که آن را مقابل دوربين ببرد حسابي دستي به سر و صورت آن کشيد و به اصطلاح فيلمنامه را از آن خود کرد.

دارا و ندار در ايام نوروز از شبکه تهران و در کنار سريال‌هاي چارديواري و زن بابا به روي آنتن رفت و شانس خود را در جذب مخاطب آزمود.

اما انگار ده‌نمکي نتوانست در تلويزيون رقيبان ديگر را کنار بزند به همين دليل بود که اولين کارگردان نوروزي بود که در مقابل نظرسنجي‌ها و نقدها واکنش نشان داد. ده‌نمکي تلويحا اعلام کرد که نظرسنجي ‌ها را قبول ندارد چون هر شبکه‌اي تلاش مي‌کند سريال خود را پر مخاطب‌ترين سريال معرفي کند.

از طرفي ده‌نمکي به منتقدان هم توپيد و گفت که آنها هميشه آماده هستند تا او را بکوبند و او را فيلمسازي ضعيف جلوه دهند.

ده‌نمکي در صحبت‌هايش گفته است که براي منتقدان فيلم نمي‌سازد و براي مردم فيلمسازي مي‌کند، بنابراين نظر منتقداني که حتي در زمان اکران موفق اخراجي‌ها دست از نقدهاي منفي برنداشتند کاري ندارد.

 ده‌نمکي مدعي است که صدها لينک دانلود موسيقي سريال دارا و ندار در اينترنت موجود است و وقتي يک سريال اين همه طرفدار دارد چگونه مي‌تواند ضعيف باشد.

واکنش‌هاي تند ده‌نمکي به منتقدان چنان بالا گرفت که شبکه تهران تصميم گرفت برنامه نقد و بررسي سريال دارا و ندرا را به صورت زنده برگزار کند تا منتقدان موافق و مخالف و ده‌نمکي بتوانند حرف‌هاي خود را به صورت زنده بزنند.

اولين قسمت اين برنامه پنجشنبه هفته گذشته با حضور محمدتقي فهيم (منتقد و موافق سريال)، حميد رسايي (نماينده مجلس و از موافقان سريال) و ده‌نمکي برگزار شد، اما نکته جالب اين جاست که حتي ده‌نمکي نتوانست اندک خرده‌اي را که دوستانش به سريال دارا و ندار گرفتند را برتابد و با رسايي و فهيم هم برخوردهاي تندي صورت داد.

ده‌نمکي در اين برنامه گفت که شديدا از محتوا و ساختار اثرش دفاع مي‌کند و آن را سريالي کاملا هنري مي‌داند.

اين تاکيدها را ده‌نمکي در حالي به زبان آورد که فهيم و رسايي مدعي بوند محتواي سريال بر ساختار و فرم آن برتري دارد و آنچه باعث بحث شده محتواي آن است که حمايت از فقراست اما سريال در ساختار و کارگرداني حرفي براي گفتن ندارد البته در پايان اين برنامه فهيم در گفتاري فشرده اين نکته را بيان کرد که در سريال دارا و ندار ديديم که بايد ثروتمندان تصميم بگيرند که متحول شوند و ثروت خود را به فقرا ببخشند



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 19
بازدید هفته : 39
بازدید ماه : 169
بازدید کل : 32048
تعداد مطالب : 122
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1



iv align="center">

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 19
بازدید هفته : 39
بازدید ماه : 169
بازدید کل : 32048
تعداد مطالب : 122
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

api/news/top/1?tid=23&output=json">

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 19
بازدید هفته : 39
بازدید ماه : 169
بازدید کل : 32048
تعداد مطالب : 122
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید



.




<-PollName->

<-PollItems->

کد پیغام خوش آمدگویی

کد متحرک کردن عنوان وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

کد عروسک مرلین
منبع کد های جاوا اسکریپ وقالب وب

محکوم کردن توهین به پیامبر

محکوم کردن توهین به پیامبر

محکوم کردن توهین به پیامبر